Logo header gemaakt in Nederland - Made in Holland Logo header gemaakt in Nederland - Made in Holland

Gemaakt door
Erich

Afdeling inslijpatelier,
Essilor productielab Zevenaar

Blog brillenglazen gemaakt in Nederland – kennismaken met Erich

Even kennismaken

Wederom zit ik tegenover iemand die al lange tijd bij Essilor werkt. Hij startte zelfs al bij het bedrijf toen het in Nederland nog bekend was onder de naam ‘Classen optiek’. Zijn carrière binnen Essilor leek even van de baan toen Erich 14 maanden gehoor gaf aan zijn dienstplicht. Bij terugkomst stond de deur bij Essilor gelukkig weer voor hem open.

Erich is een van de weinige mannen die op de kleurenafdeling werkzaam is geweest. Maar sinds een jaar of 10 is hij een bekend gezicht op het inslijpatelier in Zevenaar. Hij koos er bewust voor om te switchen tussen de twee afdelingen. Hij werkt graag met zijn handen, iets wat ook op het inslijpatelier goed tot zijn recht kwam. Ook was het een leuke gelegenheid om zich weer in iets nieuws te verdiepen. 

Afdeling inslijpatelier

Wat gebeurt er op deze afdeling met uw brillenglazen?

Niet alle brillenglazen die het lab in Zevenaar verlaten komen daadwerkelijk langs het inslijpatelier. Dit komt doordat veel opticiens zelf ook over een werkplaats met inslijpapparatuur beschikken en deze werkzaamheden in veel gevallen zelf uitvoeren. Toch wordt er veel gebruikt van deze service van het lab in Zevenaar. Soms omdat het druk is in de optiekzaken en het lab in Zevenaar door het inslijpen van de brillen wat druk kan wegnemen bij de opticien. Soms omdat het om complexe inslijpopdrachten gaat, waar een gespecialiseerd team het beste mee om kan gaan. Flexibiliteit en extra service voor de opticien staan dus centraal in deze afdeling.

Leuk om te weten is dat het inslijpatelier de enige afdeling van het productielab is waar het daadwerkelijke eindproduct dat de consument gebruikt - namelijk de complete bril - bij elkaar komt. Het ronde halffabrikaat dat tijdens het productieproces is voorzien van de juiste optische specificaties én de coating komt de afdeling inslijp op. Daar wordt het brillenglas met behulp van een innovatieve slijpautomaat op de juiste vorm voor het montuur geslepen. Erich legt me uit dat verschillende factoren bepalen hoe het glas wordt bewerkt. Gaat het om een enkelvoudige bril (met slechts een sterkte) of om een multifocaal glas? Wat is de vorm van het montuur en van welk materiaal is het montuur gemaakt? Komt de curve (buiging) van het brillenglas overeen met die van het montuur? Ik begrijp dat dit slechts een kleine opsomming is van de elementen die de medewerkers op het inslijpatelier moeten beoordelen en verwerken. Niet zo eenvoudig dus als het in eerste instantie leek…

Erich vertelt mij ook dat de positie van het glas voor de ogen van de brildrager essentieel is voor goed zicht. Deze waarden worden al gemeten door de opticien tijdens het verkopen van de bril. Het nauwkeurig positioneren en inslijpen van de brillenglazen is dan nodig. Gebeurt dit niet goed, dan zou het kunnen zijn dat de brildrager bij een multifocaal glas door het verkeerde punt in het glas kijkt en niet scherp ziet.

Terug naar Erich

Zoals Erich mij in het begin vertelde werkt hij graag met zijn handen. “Je moet het in de vingers hebben”, hoor ik hem zeggen. Het is zelfs zo dat de verschillende collega’s op de afdeling verschillende expertises hebben. Leuk denk ik, dat wist ik helemaal niet. En dat terwijl we dezelfde koffieautomaat delen… Toch leerzaam om me te verdiepen in de werkzaamheden van de buren op kantoor.

  • Blog brillenglazen gemaakt in Nederland – afdeling inslijpatelier
  • Blog brillenglazen gemaakt in Nederland – afdeling inslijpatelier

Wist u dat?

En heb je nog iets verrassends om met me te delen? Echt een vraag waar ook Erich in eerste instantie even stil van valt. Maar na even nadenken weet hij me toch te verrassen met de opmerking dat het inslijpatelier een ‘modegevoelige’ afdeling is. Nee, niet in die zin dat de heren op de afdeling allemaal fashion-victims zijn. Op deze afdeling zien we wat er gebeurt met mode trends in monturen. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant een enorme uitdaging. Mode-ontwerpers letten namelijk vooral op esthetiek en niet zozeer op de optische mogelijkheden van een montuur of de uitdagingen die het vlak van inslijpen met zich meebrengt. Zijn houten monturen in de mode? Dan vraagt dat om flink wat expertise en vakmanschap van het inslijplab om de brillenglazen in te slijpen.
Auteur: Sophie van Erp, Brand Manager Essilor Nederland
Fotografie: www.maaikevanesch.nl

Gemaakt in Nederland

Blog 1: gemaakt door Mia

Als uw brillenglazen helemaal klaar zijn voor verzending gaan ze terug naar de afdeling warehouse. Even kwijt wat er daar op de afdeling gebeurt? Lees dan onze eerste blog over Mia.

Lees blog